Algemeen

ROI van de taalopleiding: hoe meertaligheid in je bedrijf voor 10 à 20% van je omzet zorgt.

terug naar alle artikels
Scroll
ROI van de taalopleiding: hoe meertaligheid in je bedrijf voor 10 à 20% van je omzet zorgt.

Een taalcursus op maat heb je niet voor niets, maar een verloren investering is het zeker niet. Heb je je ooit afgevraagd wat de ROI van jouw taalopleidingen is? Wel, wetenschappers hebben je rendement, specifiek voor taalopleidingen, nu becijferd! Uit onderzoek blijkt dat de meertaligheid van je medewerkers bijdraagt tot maar liefst 10 tot 20% van je bedrijfsomzet. Bedrijven zien steeds meer het belang van een gevarieerde talenkennis op hun bedrijfsprestaties. Want door globalisering is een goede talenkennis een must. Zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Genève, bij maar liefst 200 Zwitserse bedrijven.  

Hoe en waarom? Dat zetten we even voor jou op een rij. Deze drie boodschappen neem je best mee: 

01. Meertaligheid is een troef in alle sectoren.

02. Een vlotte interne communicatie is ook belangrijk

03. Een goed taalbeleid betekent goede winsten.

Wat was het onderzoek?

Het doel van het onderzoek in Genève was om na te gaan hoe meertaligheid op de werkvloer een invloed heeft op de omzet van de Zwitserse bedrijven. De onderzoekers bogen zich daarom over de taaldiversiteit in bedrijven en hoe dit de verkoop, productie en verdeling van producten en diensten beïnvloedt.  

Zwitserland telt drie officiële talen: het Duits, het Italiaans en het Frans. Bijgevolg verloopt de communicatie in de meeste Zwitserse bedrijven niet alleen in de regiotaal, maar ook in de andere (lands)talen. Zo spreken mensen die werken in de Franstalige gebieden heel goed Engels en Duits. Het gevolg is dat in heel wat Zwitserse bedrijven meertaligheid alomtegenwoordig is.  

De taalsituatie in Zwitserland is sterk te vergelijken met onze situatie in België. Met onze drie landstalen (Frans, Duits, Nederlands) kunnen we dit succesverhaal daarom ook doortrekken naar ons land en onze bedrijven! Zo is 40 miljard euro van ons bruto binnenlands product te danken aan de meertaligheid van onze medewerkers. 

Hoeveel bedrijfsomzet per sector?

Meertaligheid komt goed van pas in zowat alle sectoren. Zo zagen de dienstverlenende en IT-sector een toegevoegde waarde van maar liefst 23 % op hun bedrijfsomzet. Waarom dan niet inzetten op de talenkennis van je medewerkers? Want daar blijft het niet bij! Ook als je actief bent in de chemische en/of transportsector is meertaligheid een aanrader. In die sectoren was maar liefst 16% van de bedrijfsomzet te danken aan de meertalige werknemers. Ook een indrukwekkend resultaat dus!  

Verder zijn er verschillende aankoop gerelateerde functies, marktafdelingen en directies die ook baat hebben bij de meertaligheid van werknemers. Vaak worden sales medewerkers verondersteld een rijke talenkennis te hebben, maar ook voor aankoopmedewerkers is het een must. Zij leiden immers de onderhandelingen. 

Voordelen voor interne communicatie.

Een rijke en vlotte communicatie geniet ook de voorkeur binnen bedrijven zelf. Zowel bij de aanwerving als bij het contact met medewerkers. Managing director bij BLCC, Kathleen Heireman, verklaart waarom.

“Hoe beter die communicatie verloopt, hoe gelukkiger mensen zich voelen op het werk. Het loont dan ook om te investeren in de talenkennis van je collega’s: het levert je delighted medewerkers op, wat ervoor zorgt dat je productiviteit opprikt”

Kathleen Heireman, managing director bij BLCC

Een sterke talenkennis geeft je medewerker – en je bedrijf – een boost! Dankzij efficiëntere en productievere medewerkers maakt je bedrijf ook meer winst!  

Een goed taalbeleid = goede winsten

Het is bijgevolg belangrijk dat je als bedrijf de juiste medewerkers op de juiste plaats aanwerft. Zo bespaar je als bedrijf bijkomende kosten. Zorg dus voor een taalstrategie die je bedrijf op lange termijn helpt en je voorbereidt op mogelijke veranderingen uit de sector. Een uitgestippeld taalbeleid helpt je ook om correct en snel in te spelen op de taalnoden van zowel je bedrijf als je medewerkers. BLCC kan je daarbij helpen! We kijken samen met jou naar de taaloplossingen die jouw bedrijf nodig heeft en hoe je medewerkers daarop inspelen. We begeleiden en adviseren je om de kloof tussen de noden van je bedrijf en de vaardigheden van je medewerkers te dichten.   

En jij? Ben jij klaar om jouw bedrijfsomzet een boost te geven dankzij je meertalige medewerkers? Neem contact met ons op voor jouw taalopleiding op maat! 

BLCC BLOG AUTEUR

Over de auteur

Jody Dewancker
Jody Dewancker

Als Account Coördinator en Marketeer bij BLCC houdt Jody zich voornamelijk bezig met het inplannen van opleidingen op afstand, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor marketing gerelateerde zaken zoals het schrijven van teksten en artikels en het beheren van de social media-accounts.