Virtuele lessen

5 hardnekkige mythes over virtuele klassen ontkracht: Mythe 4

terug naar alle artikels
Scroll
5 hardnekkige mythes over virtuele klassen ontkracht:  Mythe 4

De afgelopen weken doorprikten we al 3 hardnekkige mythes rond virtuele klassen. Dat ze didactisch minder sterk zouden zijn. Dat ze onpersoonlijk zouden zijn. Dat je als trainee minder betrokken bent

Klaar voor een vierde mythe over virtuele klassen? Ook vandaag helpen we alweer een misverstand over virtuele klassen de wereld uit.

Let’s dive right in! 

Mythe 4: Virtuele klassen zorgen voor veel werk voor trainers.  

Niet per se.  

Jouw trainer bereidt je virtuele les volledig voor. En die voorbereiding wordt bovendien ook gerecycleerd voor een volgende les!  

Virtuele klassen zijn niet hetzelfde als face-to-face lessen. En we willen zeker niet stellen dat de éne beter is dan de andere.  

Integendeel, virtuele lessen en klassikale lessen zijn niet te vergelijken. Virtuele klassen zorgen niet beslist voor méér werk.  

Maar gewoon voor een andere manier van werken.   

Jouw coach krijgt de kans om zeer gevarieerde activiteiten te voorzien en door het online gegeven, kan de docent snel switchen tussen die verschillende activiteiten.  

Dat moet ook. Want jouw attention span ligt online veel lager dan face-to-face. Dan hebben we het nog niet over tal van afleidingen zoals e-mail notificaties en binnenkomende telefoontjes 😉. In mythe 1 schonken we al wat aandacht aan jouw aandachtsspanne. Wil je jouw geheugen opfrissen? Herlees mythe 1 hier.  

Zo’n grote variatie binnen je virtuele les zorgt ervoor dat je aandacht blijft.  

Maar het zorgt ook voor een dynamische les, met veel afwisseling. Het ene moment houden jullie gezamelijke spreekoefeningen, het andere moment zit je in break-out rooms een discussie te voeren. Een ogenblik later lanceert je coach een e-quiz via Kahoot!. Mogelijkheden genoeg dus 😉!   

Bovendien doet BLCC ook aan teach the teacher, een opleidingstraject voor trainers om van jouw virtuele sessies een succes te maken. 

Virtuele klassen betekenen dus niet meer werk, maar ander werk. Aanpassen aan het medium waarmee je werkt, is hier de boodschap. Heb jij daar nog wat hulp bij nodig? We verzamelden voor onze trainers 7 tips om hen te helpen bij hun online lessen. Lees dan zeker onze blog ‘7 tips for teaching remotely’

Al overtuigd om zelf virtuele klassen te organiseren?

Volgende week bespreken we de laatste mythe. Zorg ervoor dat jij hem niet mist!

BLCC BLOG AUTEUR

Over de auteur

Jody Dewancker
Jody Dewancker

Als Account Coördinator en Marketeer bij BLCC houdt Jody zich voornamelijk bezig met het inplannen van opleidingen op afstand, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor marketing gerelateerde zaken zoals het schrijven van teksten en artikels en het beheren van de social media-accounts.