Two myths down, three to go!
De voorbije 2 weken deden we al 2 mythes rond virtuele klassen teniet. Heb jij dat gemist? Herlees mythe 1 over de didactische voordelen van virtuele klassen. Mythe 2 over de persoonlijke touch van online lessen lees je hier.
Ben je benieuwd wat we nog allemaal voor jou in petto hebben? Zoals je intussen al weet, hebben virtuele klassen praktische alsook didactische voordelen en zijn ze absoluut niet onpersoonlijk en saai. Maar er is meer!
Mythe drie ontkrachten we hier:
Mythe 3: Virtuele klassen zorgen voor een lagere betrokkenheid bij leerders.
Maar we doen de betrokkenheid wel omslaan in het voordeel van virtuele klassen. Al is het geen competitie 😉.
E-quizzen halen het competitiebeest in jou naar boven
Denk bijvoorbeeld aan e-quizzen, cruciaal voor je virtuele sessie. Ze houden je letterlijk ‘bij de les’.
Een quiz geeft je trainer ook onmiddellijk een goed beeld van de impact die de lessen hebben. Aan de hand van een scorebord zien we hoeveel vragen je juist beantwoordt. En je ziet ook zelf jouw plek op het scorebord.
Ben jij een competitiebeest? Dan kan zo’n quiz jou bijzonder motiveren om te winnen van jouw collega’s. Fun, sfeer en hilariteit gegarandeerd tijdens jouw virtuele klas!
Wist je dat onze trainers Kahoot! en Quizlet kunnen gebruiken om de cursisten te quizzen? Dat doen ze op basis van de inhouden van ons e-learning platform. Zo kom jij te weten hoe ver je staat en weet je trainer ook wat er nog moet gebeuren. Lees meer over Kahoot! hier.
Interactie stimuleren, dat doe je zo
Quizzen zijn een ideale manier om interactie te creëren en het sociale aspect te stimuleren in virtuele klassen.
Maar online tools Zoom en Teams bieden nog veel meer mogelijkheden om interactie te stimuleren. En je motivatie hoog te houden.
Je hebt tijdens een onlinevergadering vast wel al eens gestemd op een poll? Je hand opgestoken om aan het woord te komen? Of je ideeën geïllustreerd door gebruik te maken van het ‘whiteboard’?
Bij virtuele klassen is dat niet anders!
Lage betrokkenheid, daar doen we niet aan mee! Zoals je ziet kan je de betrokkenheid van de cursisten gemakkelijk verhogen bij virtuele klassen. Je organiseert e-quizzen of je maakt gebruik van andere technologische tools die ingebouwd zitten in programma’s zoals Zoom. Het was nooit zo gemakkelijk om je hand op te steken of te stemmen op polls bijvoorbeeld.
Al overtuigd om zelf virtuele klassen te organiseren?