Algemeen

5 mythes over virtuele klassen weerlegd

terug naar alle artikels
Scroll
5 mythes over virtuele klassen weerlegd

Iedereen is het intussen wel eens. Virtuele klassen – online taallessen in groep vanop afstand – hebben heel wat voordelen: ze leveren tijdswinst op, ze kunnen ingezet worden bij flexibele werkvormen zoals telewerk, ze benutten de tijd van de trainer maximaal, internationale klanten worden bereikt, er is geen verplaatsing en zijn dus bovendien nog milieuvriendelijker ook. De voordelen die steeds terugkomen, zijn echter steeds van praktische aard. Maar daar blijft het niet bij.

We doorbreken 5 hardnekkige mythes rond virtuele klassen die we belichten vanuit onze eigen ervaring. Maar als spin-off van KU Leuven, zit wetenschap en taaltechnologie in onze genen. Ook wetenschappelijk onderzoek van de KU Leuven implementeren we dan ook graag in jouw taalopleiding.

Mythe 1: Virtuele klassen hebben enkel praktische voordelen, geen didactische.

Virtuele klassen lijken in de eerste plaats een praktische overweging. Maar de voordelen zijn niet alleen van praktische aard. Zo kunnen we ook voor één traject meerdere trainers inzetten, elk met hun eigen expertise. Onderhandelen? E-mailen? Of juridische taal? We nodigen experten met één klik uit om een gastles te verzorgen binnen jouw opleidingstraject. Bovendien kan dit ook over de landsgrenzen heen.

En dat geldt niet alleen voor trainers. In virtuele klassen laten we ook global teams samen taalleren. Of heb je nood aan een internationaal taalbeleid, dat we niet enkel in België maar overal ter wereld voor u uitrollen? Tal van taaloplossingen op afstand kunnen je daarbij helpen, van online taaloefeningen met coaching tot volledige trajecten in virtuele klassen. 

Waar we bij virtuele klassen ook veel beter rekening mee houden is je aandachtscurve. Je plant kortere sessies in, waardoor de training beter gespreid is. Hierdoor heb je meer kans op degelijke verwerking en uiteindelijk on-the-job toepassingen van je taaltraining. Ook plan je makkelijker 30 of 45 minuten in je agenda in. Op korte termijn beïnvloedt het de agenda minder, maar op langere termijn zal de les langer blijven hangen en meer impact hebben.

Had je toch even een moment moeite om de aandacht erbij te houden? Ook dat is geen probleem! We horen het vaak: “I wish my teacher had a rewind button”. Wel, in het geval van virtuele klassen, heeft jouw trainer die ook effectief! We nemen jouw les op, en delen na afloop de opnamelink met alle aan- en afwezigen.

Met virtuele klassen implementeren we een blended learning strategie in jouw lessen. Trainees voegen video’s toe, de docent deelt het scherm en stuurt jou zo naar het e-learningplatform, er kan naar allerlei websites gesurft worden ín het systeem om jouw zelfredzamer te maken on the job. Denk maar aan online woordenboeken, vertaalsites, websites die werkwoorden vervoegen of mediawebsites in eenvoudige taal voor anderstaligen.

Spreekvaardigheid is uiteraard ook verbonden aan een virtuele klas; de communicatie verloopt namelijk via de microfoon. Maar ook je schrijfskills worden on the spot getest. Je reageert op vragen van je taaltrainer via de chatbox. Je taaltrainer maakt op zijn beurt gebruik van notities om sleutelzinnen te noteren, fouten recht te trekken en regeltjes te noteren. Jij als trainee ziet deze notities en gebruikt als houvast. Nadien stuurt je trainer deze notities naar jou door, waardoor je een mini-op-maat-syllabus per les verkrijgt.

Mythe 2: Virtuele klassen zijn onpersoonlijk en saai.

We horen het vaak. Trainees vrezen dat hun virtuele klas onpersoonlijk en saai zal worden omdat je als leerder “alleen achter je computerscherm zit”. Dankzij je webcam en je microfoon zie en hoor je je medecursisten en taaltrainer echter klaar en duidelijk. Je trainer is zich bewust van de virtuele afstand tussen jullie, en past zich hierop ook aan. Iedereen wordt persoonlijk aangesproken en verwelkomd. Ook is er ruimte voor een babbeltje voor en na elke virtuele sessie.

Door middel van break-outrooms plaatst je trainer jou zelfs apart met een medecursist om in duo of kleine groepjes aan de slag te gaan. Op die manier streef je naar maximale interactie tussen de jezelf en andere deelnemers in de virtuele les. Bovendien implementeren we zo ook gemakkelijk collaboratieve taken binnen het virtuele leslokaal.

Mythe 3: Virtuele klassen zorgen voor een lagere betrokkenheid bij leerders.

Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat de intrinsieke betrokkenheid inderdaad lager ligt bij virtuele klassen. Maar we doen de betrokkenheid wel omslaan in het voordeel van virtuele klassen (al is het geen competitie 😉). Denk bijvoorbeeld aan quizzen, die een cruciale rol spelen in virtuele sessies. Ze houden je letterlijk ‘bij de les’. We bouwen ze dan ook zoveel mogelijk in. De quiz geeft je trainer ook onmiddellijk een goed beeld van de impact die de lessen hebben. Aan de hand van een scorebord zien we hoeveel vragen je juist beantwoord hebt. En je ziet ook zelf jouw plek op het scorebord. De interne competitie brengt een ‘fun’-gehalte in de virtuele klas, die vaak voor veel sfeer en hilariteit zorgt. 

Mythe 4: Virtuele klassen zorgen voor veel werk voor trainers.

Niet per se. Jouw trainer bereidt je virtuele les volledig voor. En die voorbereiding wordt bovendien ook gerecycleerd voor een volgende les! Bovendien doet BLCC ook aan teach the teacher, een opleidingstraject voor trainers om van jouw virtuele sessies een succes te maken.

Mythe 5: Virtuele klassen brengen technische obstakels met zich mee. 

Technische problemen zijn nog een grote bezorgdheid van veel cursisten. Vaak onterecht zo blijkt. Voor elke virtuele klas organiseren we een technisch demo zodat jij en je team de tool volop kunnen uittesten. Werkt je camera? Hoort iedereen elkaar? Vind je alles terug?

Ook de klas installeren is gemakkelijk en gratis. Download de app of ga verder in je webbrowser. Bovendien staat BLCC stand-by tijdens je eerste sessie. Mochten er nog problemen opduiken, dan staan we graag voor je klaar met technische support. 

Conclusie

Kortom, virtuele klassen passen perfect in de Language Learning Mix waar BLCC voor staat. Je zet ze dan ook perfect in binnen een blended traject, met een face-to-face contactmoment aan het begin, midden en einde van het traject. Heb je drempelvrees voor virtuele klassen? Dan kan zo’n mix zeker helpen om je over die drempel heen te zetten.

Wat we met zekerheid zeggen, is dat virtuele klassen – die goed voorbereid en dynamisch zijn en voldoende interactie bieden – een uitstekend format zijn voor jouw taallessen. Als je je over jouw initiële watervrees zet en je laat onderdompelen in de virtual classroom, dan pluk je daar zeker de voordelen van.

Contact

Helemaal overtuigd en interesse om ook jouw taalniveau op te krikken in een virtueel traject? Neem dan contact met ons op!

BLCC BLOG AUTEUR

Over de auteur

Jody Dewancker
Jody Dewancker

Als Account Coördinator en Marketeer bij BLCC houdt Jody zich voornamelijk bezig met het inplannen van opleidingen op afstand, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor marketing gerelateerde zaken zoals het schrijven van teksten en artikels en het beheren van de social media-accounts.