Investeer in talen(t). Hoe de talenkennis bijdraagt tot groei.

We geven je enkele cijfers mee.  

51% van de HR-managers vindt dat starters onvoldoende voorbereid zijn op de arbeidsmarkti

En 84% van je nieuwe aanwinsten – ongeacht hun leeftijd en ervaring – bezit niet de vaardigheden die ze nodig hebben voor hun functieii.  

Maar welke skills hebben ze dan wel? Welke komen ze nog tekort? En vooral: hoe kan jij hen als organisatie daarin tegemoetkomen? We vertellen het je allemaal in dit artikel! 

Skills van jouw jong talent.

Want jongeren blijven stellig voorhouden dat hun opleiding te weinig afgestemd is op het échte bedrijfsleven.  

Waarom? Starts missen vaak belangrijke soft skills, zoals communicatieve vaardigheden. Laat die nu net dé basis zijn van alle andere soft skills.  

Kunnen jouw starters wel goed netwerken? Of samenwerken in een team? Hoe gaan ze om met feedback? En zijn ze in staat om zelf constructieve feedback te geven? Communiceren jouw juniors klantgericht? En brengen ze delicate boodschappen genuanceerd over in hun e-mails? Hoe staan ze ervoor als ze een vergadering leiden? 

Al die skills, die leer je niet op de schoolbanken. Integendeel. Die leer je enkel op de werkvloer, door bakken ervaring.

Maar da’s lang niet alles. Die vaardigheden moet jouw jong talent nog ontwikkelen in zijn moedertaal. Dan spreken we nog niet over de vreemde taal. Wat als ze plots in een meertalig team of een in meertalige context terechtkomen? Ook dan moeten ze het beste van zichzelf kunnen geven.  

Dit heeft een impact op jouw organisatie. Want internationaliseren en globaliseren zonder kennis van vreemde talen is nagenoeg onmogelijkiii.  

Een duidelijk maar indrukwekkend statement. En niets is minder waar. Als ondernemingen willen groeien, moeten ze meerdere talen spreken. 

(Lees verder onder de foto)

 

Voordelen van meertalige werknemers, jong of oud.

Klant is daarbij koning. Is jouw klant Spaanstalig? Dan scoor je het beste als je de taal van je klant spreekt. Letterlijk en figuurlijk :-). Een meertalige sales maakt hier het verschil.  

Logisch. Ze zijn het gezicht van je organisatie.  

Maar het gaat veel verder dan dat. Heb je ook gedacht aan je service na verkoop of je dienst facturatie? Ook zij komen op een bepaald moment in contact met jouw klant. En wat met leveranciers? Ook hen bezorg je een positieve ervaring als je hen aanspreekt in hun moedertaal. 

Jonge vrouw werkt op laptop

Spreek dus de taal van je klant. Of leverancier.
Of eender wie in contact komt met jouw organisatie. Waarom? 

  • Je klanten en leveranciers beschouwen je onderneming als geloofwaardig.

  • Je klanten zijn meer geneigd om iets te kopen.

  • Je klanten en leveranciers verspreiden sneller goede mond-aan-mondreclame over je onderneming.

  • Je klanten en leveranciers nemen makkelijker contact met jouw bedrijf op als je hen in hun moedertaal bedient. Dit komt jullie algemene communicatie en relatie enkel maar ten goede.  

  • Meertaligheid draagt bij tot 10-20% van je bedrijfsomzet.

 

Al deze aspecten ondersteunen op lange termijn  de groei van jouw onderneming. 

 

Overtuigd van de voordelen van meertaligheid? Jij en zoveel andere ondernemingen. Dat blijkt uit de war for talent. De vraag naar meertalige werknemers stijgt alleen maar. Een vraag die vaak onbeantwoord blijft.  

Want rekruteren van meertalige professionals blijft een uitdaging, horen we bij verschillende rekruteringsbureaus. En ook de talenkennis van het jonge bloed op de arbeidsmarkt is vaak nog ondermaats. 

Talenkennis van young potentials.

Grammaticaregels,  basiswoordenschat en sleutelzinnen beheersen studenten wel. Die kregen ze namelijk mee op school. Of het ook effectief blijft hangen, da’s een andere vraag.  

Want we zeggen het vaak: een taal leren uit een handboek gaat moeilijk. Een nieuwe taal leren blijft abstract, zolang je de taal niet in real life gebruikt. Een vreemde taal leer je pas als je die ook toepast in spontane conversaties.  

Laat dat nu net het grootste knelpunt zijn voor starters: vertrouwen en praktijkervaring in de vreemde taal. De theorie, die kennen ze. Nu nog omzetten in de praktijk.  

Wat als ze plots een misnoegde klant aan de telefoon hebben, die ze snel gerust moeten stellen? Lukt het hen dan nog om die subjonctief correct te gebruiken? Je starters krijgen waarschijnlijk al angstzweet als ze er nog maar aan denken. Zeker als collega’s om de hoek meeluisteren.  

Wil je zelf nagaan of de talenkennis van jouw jonge medewerkers de groei van je onderneming in de weg staat? In deze whitepaper geven we je 5 signalen die het probleem blootleggen. 

Gestructureerd taalbeleid op maat van je starters.

Zeker als je weet dat talenkennis bijdraagt tot 10-20% van je bedrijfsomzet. En dus tot de groei van je onderneming.  

Eigenlijk kan deze afsluitende quote onze boodschap niet beter bevatten:  

CFO asks CEO: “What happens if we invest in developing our people and then they leave us?” CEO: “What happens if we don’t, and they stay?” 

Dus waarom niet meteen van start gaan?  

Een gestructureerd taalbeleid op maat van jouw starters helpt je om talen(t) van je nieuwe aanwinsten in kaart brengen. BLCC versterkt jou hierin. We begeleiden en adviseren je om de kloof tussen de taalnoden van je bedrijf en de vaardigheden van je kersverse medewerkers te dichten.  

Versterk je young talents dankzij een professionele taalopleiding van BLCC. En geef hen dé boost die ze nodig hebben aan de start van hun professionele carrière. 

Neem contact op


 

Meer weten?  

https://www.standaard.be/cnt/dmf20130822_008
https://f.hubspotusercontent00.net/hubfs/6240600/Taalmanagement%20voor%20starters.pdf