Het is een vraag die steeds terugkomt: hoelang duurt het om een nieuwe taal te leren? Logisch, je wil weten waar je aan begint bij de start van je taalcursus. En hoeveel tijd je nodig hebt om je einddoel te bereiken. Eerlijk? Een pasklaar antwoord is er niet. Een realistische inschatting gelukkig wel.
Hoelang duurt het om een nieuwe taal te leren? Hoelang duurt het om van het ene niveau naar het volgende over te gaan? Wij zetten de cijfers op een rij en baseerden ons op gepubliceerde cijfers en eigen expertise. Let wel: het gaat om formele contacturen tussen trainer en trainee.
Startniveau | Eindniveau | Min. # uren | Max. # uren |
A0 | A1 | 60-90 | 80-100 |
A1 | A2 | 160-180 | 200 |
A2 | B1 | 210-350 | 260-400 |
B1 | B2 | 260-500 | 330-600 |
B2 | C1 | 700 | 800 |
C1 | C2 | 1000 | 1200 |
De cijfers liggen echter ver uit elkaar en een minimum- en maximumaantal kunnen we moeilijk vastprikken. De reden? Elke leerder ontwikkelt zijn taalvaardigheid op een ander ritme en op een andere manier. Deze factoren bepalen de snelheid waarmee je een taalniveau stijgt:
- Leeftijd en motivatie
- Doeltaal
- Achtergrond van de cursist (opleiding, andere talenkennis, …)
- Exposure met de doeltaal buiten de formele leersetting
- Individuele leertijd of zelfstudie
- Type cursus (individueel versus groep? Grote groep versus kleine groep? Face-to-face versus op afstand?
ERK-niveaus
Als je al een taalopleiding volgde, werd je zeker al eens geconfronteerd met je ERK-niveau en het bijhorende model. Dat model lijkt typisch op een trap: de afstand tussen elke trede en elk niveau is gelijk en bij elke trede stijg je één niveau op de ERK-ladder. Van niveau één naar niveau twee is even hoog als van niveau twee naar drie.
Alleen klopt dat beeld niet. Een taal leren is zoals een berg oplopen: hoe dichter bij de top, hoe moeilijker. En hoe hoger het niveau, hoe groter de tijdsinvestering en hoe breder de waaier aan vaardigheden je moet verwerven.
Hoeveel uur heb je nu écht nodig om je leerdoel te bereiken?
Om terug te komen bij de hamvraag: hoeveel uur heb je nu écht nodig om niet je ERK-niveau maar je leerdoel te bereiken? Een klant-en-klaar antwoord is er niet, een realistische inschatting absoluut wel.
Startniveau | Eindniveau | # uur met docenten | # uur in zelfstudie | Belang exposure | Belang contact native speakers |
A0 | A1 | 40 uur | 20 uur | ||
A1 | A2 | 40 uur | 30 uur | ||
A2 | B1 | 2 x 30 uur | 30 uur | ||
B1 | B2 | 3 x 30 uur | 30 uur | Belangrijk | Belangrijk |
B2 | C1 | 3 x 30 uur | 30 uur | Heel belangrijk | Heel belangrijk |
C1 | C2 | 3 x 30 uur | 30 uur | Cruciaal |
Cruciaal
|
De berekening hierboven is een generiek model en dient bijgestuurd te worden op basis van twee aspecten:
- Zelfstudie
Neem je geen individuele uren op en doe je met andere woorden niet aan zelfstudie? Dan heeft dat een impact op het aantal uren met je docent. - Exposure
Je ziet dat het belang van exposure groter wordt naarmate je taalniveau stijgt. Ook contact met native speakers wordt dan steeds belangrijker. Ook hier geldt de regels: minder uren exposure betekent meer uren met de trainer.
Klaar om je taalvaardigheden naar het volgende niveau te tillen?
Met Squidll heb je 24/7 toegang tot ervaren business taalcoaches. Geen verplichte opleiding in een drukke agenda, boek zelf je sessies met een coach naar keuze en focus op wat jij écht nodig hebt.