Vorige week doorprikten we de eerste mythe over virtuele klassen. Dat ze enkel praktische voordelen zouden hebben, zoals geen verplaatsingskosten en geen file, maar geen didactische. Niets is minder waar! Heb jij onze eerste blogpost gemist? Of wil je jouw geheugen nog even opfrissen? De eerste mythe lees je hier.
Ben jij overtuigd over de talloze didactische voordelen? Of twijfel je nog steeds? Ook deze week ontkrachten we voor jou een mythe over virtuele klassen. Mythe twee staat voor je klaar:
Virtuele klassen lijken misschien wat onpersoonlijk en saai. Wij bewijzen je graag het tegendeel! Dankzij een goede organisatie zijn ze juist het tegenovergestelde: persoonlijk en heel interactief!
We horen het vaak. Trainees vrezen dat hun virtuele klas onpersoonlijk en saai zal worden. Omdat je als leerder “alleen achter je computerscherm zit”.
Virtuele klassen verschillen van een face-to-face setting, dat klopt.
Maar onze trainers zijn zich hiervan bewust en passen hun lessen aan. Een persoonlijke ervaring ontbreekt zeker niet, dankzij enkele ingebouwde mechanismen:
Je gebruikt je technologie (high tech) om persoonlijk contact te verwezenlijken en een band te creëren (high touch). Van een win-win situatie gesproken 😉!
Ooit al eens een meeting mee gevolgd waarbij een collega zijn camera niet aanzet? Aangenaam is anders! Je ziet geen gezichtsuitdrukkingen en schat moeilijk in wat je collega ervaart.
Hetzelfde geldt voor je taalopleiding. Gebruik ook zeker je webcam! Dat is aangenamer voor jou, je medecursisten, maar ook voor je coach: je ziet elkaar en praat niet tegen een zwart beeld.
Gebruik dus ook je microfoon en schakel die niet uit. Je trainer spreekt elke trainee persoonlijk aan en verwelkomt die. Ook is er ruimte voor een babbeltje voor en na elke virtuele sessie. Die persoonlijke ervaring ontbreekt dus zeker niet.
Virtuele klassen zorgen ook voor contact met je medecursisten. Ja hoor, je leest het goed. Je kan wél gewoon praten met je medecursisten, oefeningen maken, elkaar wat leren kennen... Je trainer kan jou observeren en gerichte feedback geven. Hoe dan, vraag je je misschien af?
Door middel van break-outrooms plaatst je trainer jou apart met een medecursist om in duo of kleine groepjes aan de slag te gaan. Op die manier streef je naar maximale interactie tussen de jezelf en andere deelnemers in de virtuele les. Bovendien implementeren we zo ook gemakkelijk collaboratieve taken binnen het virtuele leslokaal.
De trainer kan gerichter feedback geven. Wanneer jij met je medecursist(en) bezig bent, kan je trainer met enkele klikjes heel gemakkelijk switchen tussen de groepjes en jou dus optimaal observeren. Hij krijgt een beter beeld van jouw kunnen en kennen. Dat zorgt voor gerichtere feedback, waar je mee aan de slag kan!
De persoonlijke touch en de interactiviteit: die ontbreken dus zeker niet in een virtuele klas. Integendeel! Ze maken de lessen persoonlijker. Je ziet iedereen in zijn eigen persoonlijke omgeving. Er is ruimte voor een babbel en voor contact met je trainer en je medecursisten. En ze maken het voor je trainer mogelijk om iedereen gericht te begeleiden.
Al overtuigd om zelf virtuele klassen te organiseren?