Virtuele lessen

5 hardnekkige mythes over virtuele klassen ontkracht: Mythe 1

terug naar alle artikels
Scroll
5 hardnekkige mythes over virtuele klassen ontkracht: Mythe 1

Telewerken, online meetings, jou wel bekend. Sinds de uitbraak van COVID-19 is er geen ontkomen meer aan. Vele bedrijven zijn dan ook op die virtuele kar gesprongen. 

Wij bij BLCC niet. Wij hadden al langer ervaring met virtuele klassen – online taallessen in groep.   

Door de coronacrisis was alles online en virtueel van moeten: telewerken, online vergaderingen, aperitieven via Zoom… Zo veel dat we soms de vele voordelen van all things virtual soms uit het oog verliezen voor taalopleidingen. Terwijl die wel talloos aanwezig zijn.  

De praktische voordelen van virtuele klassen zijn voor de hand liggend: ze leveren tijdswinst op, ze worden ingezet bij flexibele werkvormen, ze benutten de tijd van de trainer maximaal, internationale klanten worden bereikt, er is geen verplaatsing en ze zijn dus bovendien nog milieuvriendelijker ook. Maar het blijft niet bij enkel praktische voordelen.   

De volgende 5 weken maken we komaf met 5 mythes over virtuele klassen. We overtuigen jou van de voordelen van online lessen en ontkrachten die mythes graag voor jou. Want kiezen voor een online (taal)opleiding, da’s echt de moeite waard. Bewijs genoeg!  

Beginnen doen we met de eerste mythe.   

Mythe 1: Virtuele klassen hebben enkel praktische voordelen, geen didactische.  

Virtuele klassen lijken in de eerste plaats een praktische overweging. Of sinds de coronacrisis een noodzakelijke beslissing. Maar er zijn ook didactische voordelen verbonden aan virtuele klassen. 

Experten van over de hele wereld in jouw taalopleiding. 

Dankzij virtuele klassen, zetten we voor één traject meerdere trainers in, elk met hun eigen expertise.  

Onderhandelen? E-mailen? Of juridische taal? We kiezen een docent niet langer op basis van hun locatie, zoals dicht bij je bedrijf om verplaatsingskosten in te perken. Maar op basis van expertise. Of die expert nu woont in Zuid-Afrika of in Portugal, we nodigen hen met één klik uit om de lessen te verzorgen binnen jouw opleidingstraject. Ook dat gaat makkelijk via Zoom of Teams.  

Een gastles organiseren, is ook een stuk gemakkelijker daardoor! Van een mooi meegenomen extraatje gesproken 😉  

Global Teams

Niet enkel de taaltrainers komen van over de hele wereld. Nee, een virtuele klas brengt ook global teams samen om een nieuwe taal te leren.  

Heb je verschillende internationale vestigingen? En wil je de sociale cohesie binnen jouw bedrijf versterken? Er zijn tal van taaloplossingen op afstand die we op jouw noden afstemmen. Van online oefeningen op een e-learning platform tot volledige trajecten in virtuele klassen.  

Als de coronacrisis een ding duidelijk maakte, is het wel hoeveel mogelijkheden er zijn met moderne lestechnologieën.  

Je aandachtsspanne

Waar we bij virtuele klassen ook veel beter rekening mee houden is je aandachtsspanne.  

Je plant kortere sessies in. Dat betekent ook meer sessies, waardoor de training beter gespreid is. De sessies worden over een langere termijn verdeelt, waardoor je langer aan de nieuwe taal blootgesteld wordt. 

Het is ook gemakkelijker om 30 of 45 minuten in je agenda vrij te maken, dan grotere blokken van twee uur. Op korte termijn beïnvloedt het de agenda minder, maar op langere termijn blijft de les langer hangen en heeft die meer impact op je on-the-job toepassingen van je taaltraining. Sounds great, right? 😉   

Je trainer, die heeft een rewind button. 

Had je toch even een moment moeite om de aandacht erbij te houden? Ook dat is geen probleem! 

We horen het vaak: “I wish my teacher had a rewind button”.  

Wel, in het geval van virtuele klassen, heeft jouw trainer die ook effectief! We nemen jouw les op, en delen na afloop de opnamelink met alle aan- en afwezigen. Bijna alle online tools zoals Zoom of Teams bieden die functionaliteit.  

Een les inhalen was nog nooit zo makkelijk!  

Online lesson

Virtuele klassen als deel van jouw blended opleiding 

Virtuele klassen en blended learning gaan hand in hand in jouw taallessen. Heb je onze blog over blended learning gemist? Geen zorgen! Je leest er hier meer over.  

Trainees voegen video’s toe. Je trainer deelt zijn scherm en stuurt jou zo naar het e-learningplatform. Even iets opzoeken? Je surft makkelijk naar verschillende websites om jou zelfredzamer te maken on the job. Denk maar aan online woordenboeken, vertaalsites, websites die werkwoorden vervoegen of mediawebsites in eenvoudige taal voor anderstaligen. Je trainer test ook onmiddellijk je kennis. Hoe hij dat doet? Hij maakt gebruik van e-quizzen, via Kahoot! bijvoorbeeld. Zulke e-quizzen zorgen ook voor een beetje competitie tussen jou en je medecursisten. Plezier gegarandeerd!  

Spreken is zilver, schrijven is goud!  

Spreekvaardigheid is uiteraard verbonden aan een virtuele klas; de communicatie verloopt namelijk via de microfoon. Maar ook je schrijfskills worden on the spot getest. Je reageert op vragen van je taaltrainer via de chatbox. Een heel interactieve manier van les volgen dus!  

Je taaltrainer noteert op zijn beurt sleutelzinnen en regeltjes en trekt fouten recht. Jij als trainee ziet die notities en gebruikt ze als houvast. Nadien stuurt je trainer die notities naar jou door, waardoor je een mini-op-maat-syllabus per les verkrijgt. 

Zo zie je maar! Virtuele klassen zitten boordevol praktische én didactische voordelen. Het vraagt gewoon wat gewenning. Maar dat is dus absoluut de moeite waard! Virtuele klassen zijn persoonlijk en aangepast aan jouw noden en behoeften. Je gaat op een interactieve manier aan de slag, met de meest geschikte trainers.  

Al overtuigd om zelf virtuele klassen te organiseren?

Ben je benieuwd naar het vervolg? Volgende week pakken we de tweede mythe aan! Houd onze website en sociale media dus zeker in de gaten.  

BLCC BLOG AUTEUR

Over de auteur

Jody Dewancker
Jody Dewancker

Als Account Coördinator en Marketeer bij BLCC houdt Jody zich voornamelijk bezig met het inplannen van opleidingen op afstand, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor marketing gerelateerde zaken zoals het schrijven van teksten en artikels en het beheren van de social media-accounts.