NEDERLANDS

Rekruteren in het buitenland: Pepsico.

Rekruteren in het buitenland: PepsiCo

Laat ons eens een open deur intrappen: vacatures geraken moeilijk ingevuld. Zeker voor wie technisch geschoold personeel zoekt, is het huilen met de pet op. De situatie is ondertussen zo ernstig geworden dat het de groei van meer en meer bedrijven beperkt.

Je zal maar HR-medewerker zijn in een organisatie waar men schreeuwt om extra personeel. Een mogelijke oplossing: rekruteren in het buitenland. Maar wat doe jij als je de geknipte kandidaat voor je hebt, maar hij de voertaal op de werkvloer niet machtig is?

Twee opties:

  • Je laat hem varen, weliswaar met pijn in het hart
  • Je belt een talenschool zoals BLCC en zorgt voor een taalbad waardoor hij binnen enkele weken aan de slag kan in je organisatie!

 

Voor die laatste optie koos ook PepsiCo! Je kent ze wel…de producent van menig guilty pleasure zoals de overheerlijke Doritos® chips, Looza® drankjes en Lay’s® chips. Technische medewerkers vinden bleek al een tijdje geen sinecure. Ook voor de locaties in Veurne en Zeebrugge, jawel, in hartje West-Vlaanderen waar de werkloosheidsgraad al jaar en dag flirt met de 4%. Behalve een stoere zeebonk is de kans dat je een goede technieker opvist uit de Noordzee dus bijzonder klein.

De werkloosheidsgraad in Nord-pas-de-Calais ligt daarentegen rond de 10%. Dus zocht én vond PepsiCo enkele goed geschoolde operatoren over de grens. VDAB stond in voor selectie van kandidaten; BLCC gaf in samenwerking met VDAB de taaltraining Nederlands om hen klaar te stomen voor de werkvloer.

 

Traject 1: Algemene kennismaking met het Nederlands (niveau: A0 > A1)

De nieuwe Franstalige PepsiCo medewerkers werden ondergedompeld in het Nederlands. Velen onder hen kwamen nooit eerder in contact met de taal. We startten dus van nul met één duidelijk doel voor ogen: hen zo snel mogelijk een stevige basis Nederlands te bezorgen (niveau A1).

We planden 15 sessies van 3 uur face-to-face taalopleiding in. De medewerkers kregen elke voormiddag les in groepen. In de namiddag, gingen ze zelfstandig – onder begeleiding – aan het werk op het BLCC e-learningplatform. Ze kregen concrete opdrachten om de vorige les in te studeren, en de volgende voor te bereiden. Maar ook de grammaticale structuren werden op het e-learningplatform verder ingeoefend. Woordenschat studeerden ze dan weer via Quizlet. Aan het einde van traject kwam een online test. Enkel zij die slaagden mochten instappen voor het tweede traject.

 

Traject 2: Verdere opleiding tot operator, in het Nederlands! (Niveau: A1 > A2)

De basis hebben de PepsiCo-medewerkers intussen onder de knie. Tijd om een niveau hoger te schakelen – letterlijk en figuurlijk. Op naar niveau A2!

In dit tweede traject planden we 20 sessies van 3 uur les, en dat aan een tempo van maar liefst 4 sessies per week. De vijfde dag is rustdag, om alle leerstof te verwerken. Want ook de hersenen hebben hun limieten  ;-). Ook hier wordt het e-learningplatform volop benut voor oefeningen, grammatica en woordenschat.

Maar dit is niet zomaar een training Nederlands: het tweede traject is 100% op maat van PepsiCo en hun nieuwe aanwinsten. We zijn door de basis heen en leren nu vooral sleutelzinnen om als operator aan de slag te gaan. Dankzij de input die we kregen van PepsiCo, ontwikkelden we een cursus op maat voor technische medewerkers. Van ‘bagmaker’ en ‘weigher’ tot ‘nulstelling’ en ‘kalibratie’...Er komt wat bij kijken vooraleer je je zakje Doritos® chips lekker kan opeten in je luie zetel.

En ook tussen de taalopleidingen door, krijgen de nieuwe operatoren ook technische training, HR-begeleiding, enzovoort. Helemaal klaar om het PepsiCo-team te versterken.

Voor een opleiding die véél verder gaat dan taal!

 

Evelyne van PepsiCo aan het woord.

pepsicoDankzij de uitstekende samenwerking met BLCC konden we al voor de tweede keer een succesvol traject met nieuwe Franstalige collega’s afleggen. Hun flexibiliteit, creativiteit en gedrevenheid maakt hierin zeker het verschil!

Evelyne Coene, HR Business Partner bij PepsiCo BeLux.

 

 

 

Wil jij ook een taalopleiding op maat van jouw bedrijf en jouw strategische doelen?