Virtuele lessen

5 hardnekkige mythes over virtuele klassen ontkracht: Mythe 2

terug naar alle artikels
Scroll
5 hardnekkige mythes over virtuele klassen ontkracht:  Mythe 2

Vorige week doorprikten we de eerste mythe over virtuele klassen. Dat ze enkel praktische voordelen zouden hebben, zoals geen verplaatsingskosten en geen file, maar geen didactische. Niets is minder waar! Heb jij onze eerste blogpost gemist? Of wil je jouw geheugen nog even opfrissen? De eerste mythe lees je hier.   

Ben jij overtuigd over de talloze didactische voordelen? Of twijfel je nog steeds? Ook deze week ontkrachten we voor jou een mythe over virtuele klassen. Mythe twee staat voor je klaar:  

Mythe 2: Virtuele klassen zijn onpersoonlijk en saai.  

Virtuele klassen lijken misschien wat onpersoonlijk en saai. Wij bewijzen je graag het tegendeel! Dankzij een goede organisatie zijn ze juist het tegenovergestelde: persoonlijk en heel interactief!  

Virtuele klassen zijn niet alleen high tech, maar ook high touch. 

We horen het vaak. Trainees vrezen dat hun virtuele klas onpersoonlijk en saai zal worden. Omdat je als leerder “alleen achter je computerscherm zit”.  

Virtuele klassen verschillen van een face-to-face setting, dat klopt.  

Maar onze trainers zijn zich hiervan bewust en passen hun lessen aan. Een persoonlijke ervaring ontbreekt zeker niet, dankzij enkele ingebouwde mechanismen: 

  • De webcam: je ziet elkaar in een persoonlijke sfeer, in de woonkamer of de persoonlijke bureau. En of dat een band schept! De vraag is wel: to blur or not to blur. Het is een ding voor je medecursisten om jou te zien in je persoonlijke omgeving. Het is iets helemaal anders voor hen om jouw was te zien drogen in je woonkamer. Blur in dat geval! Meer tips over je persoonlijke werkruimte en dergelijke vind je hier.  
  • De lobby: voor de les begint, kom je daar allemaal samen. Het ijs is meteen gebroken met een babbeltje, met je medecursisten en met je trainer.  
  • De break-out rooms: samenwerken in kleinere groepjes. Je voert samen een concrete taak uit. En krijgt ook gerichte feedback van je trainer!  

Je gebruikt je technologie (high tech) om persoonlijk contact te verwezenlijken en een band te creëren (high touch). Van een win-win situatie gesproken 😉! 

Tools zijn er om je te helpen. Gebruik ze! 

Ooit al eens een meeting mee gevolgd waarbij een collega zijn camera niet aanzet? Aangenaam is anders! Je ziet geen gezichtsuitdrukkingen en schat moeilijk in wat je collega ervaart.  

Hetzelfde geldt voor je taalopleiding. Gebruik ook zeker je webcam! Dat is aangenamer voor jou, je medecursisten, maar ook voor je coach: je ziet elkaar en praat niet tegen een zwart beeld.  

Gebruik dus ook je microfoon en schakel die niet uit. Je trainer spreekt elke trainee persoonlijk aan en verwelkomt die. Ook is er ruimte voor een babbeltje voor en na elke virtuele sessie. Die persoonlijke ervaring ontbreekt dus zeker niet.   

Break out rooms voor een persoonlijke aanpak 

Virtuele klassen zorgen ook voor contact met je medecursisten. Ja hoor, je leest het goed. Je kan wél gewoon praten met je medecursisten, oefeningen maken, elkaar wat leren kennen… Je trainer kan jou observeren en gerichte feedback geven. Hoe dan, vraag je je misschien af?  

Door middel van break-outrooms plaatst je trainer jou apart met een medecursist om in duo of kleine groepjes aan de slag te gaan. Op die manier streef je naar maximale interactie tussen de jezelf en andere deelnemers in de virtuele les. Bovendien implementeren we zo ook gemakkelijk collaboratieve taken binnen het virtuele leslokaal.  

De trainer kan gerichter feedback geven. Wanneer jij met je medecursist(en) bezig bent, kan je trainer met enkele klikjes heel gemakkelijk switchen tussen de groepjes en jou dus optimaal observeren. Hij krijgt een beter beeld van jouw kunnen en kennen. Dat zorgt voor gerichtere feedback, waar je mee aan de slag kan!  

De persoonlijke touch en de interactiviteit: die ontbreken dus zeker niet in een virtuele klas. Integendeel! Ze maken de lessen persoonlijker. Je ziet iedereen in zijn eigen persoonlijke omgeving. Er is ruimte voor een babbel en voor contact met je trainer en je medecursisten. En ze maken het voor je trainer mogelijk om iedereen gericht te begeleiden.  

Al overtuigd om zelf virtuele klassen te organiseren?

Stay tuned voor mythe 3! Volgende week verschijnt die mythe op onze website en onze sociale media!

BLCC BLOG AUTEUR

Over de auteur

Jody Dewancker
Jody Dewancker

Als Account Coördinator en Marketeer bij BLCC houdt Jody zich voornamelijk bezig met het inplannen van opleidingen op afstand, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor marketing gerelateerde zaken zoals het schrijven van teksten en artikels en het beheren van de social media-accounts.