Virtuele lessen

5 hardnekkige mythes over virtuele klassen ontkracht: Mythe 5

terug naar alle artikels
Scroll
5 hardnekkige mythes over virtuele klassen ontkracht:  Mythe 5

De laatste mythe over virtuele klassen komt vandaag aan bod. Vijf weken lang bespraken we misverstanden in verband met online lessen en klaarden we ze één voor één voor je uit. Dat doen we vandaag nog één keer voor jou. Ontkennen kan bijna niet meer, nadat je onze blog 5 weken lang volgde: virtuele lessen zijn even leerzaam als face-to-face klassen.  

Heb je toch nog wat meer overtuiging nodig? Is er nog dat laatste greintje aan twijfel?

Lees mythe vijf hier: 

Mythe 5: Virtuele klassen brengen technische obstakels met zich mee.   

Technische problemen zijn nog een grote bezorgdheid van veel cursisten. Vaak onterecht zo blijkt. 

Door de uitbraak van het coronavirus, heb je ongetwijfeld onlinetools als Zoom of Teams moéten leren gebruiken. Misschien was het zelfs de enige manier van communiceren in jouw bedrijf.  

Je bent wellicht als bijna een expert. Je vangt de technische problemen die opduiken misschien zelfs probleemloos op 😉. Jij bent het intussen ook al gewend, niet?  

Good for you! 

Maar vele van onze cursisten botsen wel nog op technische obstakels. Voor hen, geven we dan ook enkele tips & tricks mee, voor de start van hun virtuele les!  

  • Zorg voor goede apparatuur: we raden aan om een laptop of een computer mét webcam te gebruiken. Je leerervaring is niet optimaal met een tablet of smartphone. Gebruik ook best een headset of oortjes.
  • Test op voorhand: werkt alles?  
  • Wees op tijd: wacht voor jouw virtuele klas in de ‘waiting room’ met je medecursisten.  
  • Antwoord snel en duidelijk: je trainer maakt duidelijk wat ze van jou verwachten, antwoorden via de microfoon, in de chat of via een poll. Doe dat zo snel mogelijk. Je laat aan je trainer zien dat je actief meewerkt en oplet.  
  • Do not disturb: in je virtuele klas heb je meer concentratie nodig dan face-to-face. Zorg voor een rustige setting en zet je e-mail notificaties uit. Leg je smartphone even aan de kant en zorg voor een bureau die netjes is: a clear space equals a clear mind. 

Heb je aan alles gedacht? Wij hebben dat voor jou gedaan. Wil je de tips in meer detail zien? Lees alles over hoe je je technisch voorbereidt op online lessen hier!

Duikt er toch een probleem op? Dan staat BLCC uiteraard voor je klaar met technische support.  

The future is virtual.  

5 weken lang haalden we alles uit de kast om 5 hardnekkige mythes rond virtuele klassen te ontkrachten.  Want de toekomst van taalleren, die is virtueel! We vatten graag nog even samen wat je zeker moet onthouden als het gaat over online lessen:

  1. Virtuele klassen zijn niet enkel praktisch, maar hebben ook didactische voordelen. Er is meer aandacht voor jouw aandachtscurve, je kan meerdere trainers inzetten, je test je spreek- en schrijfvaardigheid onmiddellijk en je trainer kan op een snelle manier gebruikmaken van het e-learningplatform en andere moderne lestechnologieën.  
  1. Onpersoonlijk en saai? Dacht het niet! Je gebruikt je webcam en je microfoon en slaat gemakkelijk een babbeltje. In break-out rooms word je samen in kleinere groepjes aan het werk gezet!  
  1. Betrokkenheid creëren? Dat doen we met quizzen via Kahoot! bijvoorbeeld. Een beetje gezonde competitie kan nooit kwaad 😉. Je trainer ziet ook onmiddellijk de vooruitgang die je boekt. Bovendien zijn er nog tal van andere tools, zoals polls of het whiteboard.  
  1. Een virtuele klas is niet meer werk, maar ander werk voor de trainer. Je coach bereidt zich goed voor en kan gevarieerde activiteiten voorzien. Je wordt dus gemakkelijk aan het werk gezet! 
  1. Is technologie voor jou nog een drempel? Technologische problemen zijn niet zo’n groot probleem als het lijkt. Dankzij de coronacrisis is het onlinewerken geen onbekende meer, maar inmiddels al een gewoonte. BLCC staat ook stand-by tijdens jouw sessie. 

Wat we met zekerheid zeggen, is dit.  

Virtuele klassen – die goed voorbereid en dynamisch zijn en voldoende interactie bieden – zijn een uitstekend format voor jouw taallessen.  

Virtuele klassen zijn er om te blijven.  

We zoeken in ons professionele leven terug een balans tussen online en face-to-face, maar wij weten zeker dat online nooit meer volledig achterwege gelaten wordt.  

Virtuele klassen als deel van jouw language learning mix. 

Kortom, virtuele klassen passen perfect in de Language Learning Mix waar BLCC voor staat.  

Je zet ze dan ook perfect in binnen een blended traject, met een face-to-face contactmoment aan het begin, midden en einde van het traject. Blended learning, wat was dat weer? Herlees er alles over in deze blog.  

Heb je drempelvrees voor virtuele klassen? Heb je net terug nood aan sociale contacten? Of omgekeerd, zijn fulltime face-to-face lessen nog te vroeg voor jou? Dan helpt zo’n mix jou zeker. De mix staat namelijk in functie van jouw noden en doelstellingen.   

Ontdek jouw ideale language learning mix op onze website. Neem contact met ons op en wij helpen jou met het vinden van de perfecte mix! 

BLCC BLOG AUTEUR

Over de auteur

Jody Dewancker
Jody Dewancker

Als Account Coördinator en Marketeer bij BLCC houdt Jody zich voornamelijk bezig met het inplannen van opleidingen op afstand, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor marketing gerelateerde zaken zoals het schrijven van teksten en artikels en het beheren van de social media-accounts.