Algemeen

Hoe een taalopleiding jouw sales kan boosten.

terug naar alle artikels
Scroll
Hoe een taalopleiding jouw sales kan boosten.

Door internationalisering en globalisering doen we meer en meer business over de lands- én taalgrenzen heen. En maar goed ook! Maar het verkooppraatje alleen zal het verschil niet maken, want verkopen is meer dan je product voorstellen. Stel je voor dat je de Franse of Duitse afzetmarkt moet missen omdat je hun taal niet machtig bent! Benieuwd hoe we dat doen? Een taalopleiding voor sales versterkt jou en jouw verkoopcijfers!

Hét gesprek: de eerste indruk telt!

Er gaat vaak al een lange weg vooraf om die afspraak van je dromen los te krijgen. Maar eens ter plaatse, moet je het ook waarmaken! Een goede eerste indruk maken is daarom belangrijk. Als sales moet je vertrouwen uitstralen, zodat de klant op zijn beurt vertrouwen krijgt in jou én in jouw product of dienst. Bewust of onbewust, een zwakkere talenkennis straalt minder zelfvertrouwen uit. En dat is jammer. Je wilt namelijk met evenveel impact je product verkopen in de vreemde taal als in je moedertaal. Een taaltrainer helpt jou daarin met de juiste sleutelzinnen en met allerlei tips and tricks. Zo vermijd je in het Frans woorden zoals peut-être, en kom je zelfzeker over als je je klantenpresentatie aanvangt met je vais vous présenter, bewust in de futur proche voor meer ‘cachet’. 😉

De opvolging met sterke argumenten

Je product of dienst presenteren – met voorbereiding – is één verhaal. De grote challenges van je verkoopgesprek komen vaak erna. Zelden zal je prospect meteen akkoord gaan met jouw voorstel. Je moet als sales medewerker dan ook stevig in je schoenen staan in een vreemde taal om tegenkanting te kunnen beargumenteren.

Social talk en ijsbrekers

Geloof het of niet: een verkoopsgesprek gaat veel verder dan je verkoop. Zogenaamde icebreakers en social talk zijn vaak even belangrijk, zo niet belangrijker dan je productvoorstelling. Je gesprek wordt al snel te zakelijk als je je bij informelere topics niet comfortabel voelt in de andere taal.

Schriftelijke vaardigheden

Maar een goede talenkennis voor verkoop duidt niet alleen op mondelinge communicatie. Ook het schriftelijke aspect ontbreekt niet aan belang. Je wil je offertes en voorstellen namelijk even goed ‘stofferen’. Wanneer je je schriftelijk niet goed kan uitdrukken in de vreemde taal, laat je al snel concrete voorbeelden of cases achterwege. Nochtans, nét die persoonlijke elementen zorgen ervoor dat jouw offerte zich onderscheidt van concurrenten en andere aanbieders.

Verder dan taalniveau

Je taalopleiding focust natuurlijk ook nog op veel meer dan enkel je taalniveau. Als goede sales medewerker, ken je natuurlijk ook de lokale gebruiken van je gesprekspartner. Doe je business met de Verenigde Staten? Dan is het nuttig om te weten dat ‘intimacy equals respect’, terwijl in de meeste andere culturen ‘formality equals respect’ geldt. Amerikanen zijn veel sneller informeler dan andere culturen. Dergelijke culturele verschillen krijgen ook een plaats binnen je taalopleiding voor sales medewerkers. Deze zorgen tegelijkertijd opnieuw voor vertrouwen bij je prospect.

Boost je vertrouwen en je sales!

Kortom, door een goede talenkennis stijgt je deskundigheid en geloofwaardigheid als business partner. Maar ook je zelfvertrouwen krijgt een boost, wat je verkoop alleen maar ten goede komt. Een sterke taalbeheersing zorgt ervoor dat je je gesprekspartner ten allen tijde begrijpt, en zij jou.

Begrijpen wij elkaar? Schrijf je in voor een training en laat die van jou verkoopcijfers knallen!

BLCC BLOG AUTEUR

Over de auteur

Jody Dewancker
Jody Dewancker

Als Account Coördinator en Marketeer bij BLCC houdt Jody zich voornamelijk bezig met het inplannen van opleidingen op afstand, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor marketing gerelateerde zaken zoals het schrijven van teksten en artikels en het beheren van de social media-accounts.