Virtuele lessen

Wat zijn de best practices voor een online taalcursus?

terug naar alle artikels
Scroll
Wat zijn de best practices voor een online taalcursus?

Door het coronavirus schakelen meer en meer bedrijven over naar all things virtual. En dat geldt ook voor taalopleidingen! Wist je dat 85% van onze opleidingen afgelopen jaar doorging in een virtueel leslokaal, zowel in groep als one-on-one? Een opmerkelijke evolutie in vergelijking met enkele jaren geleden. Maar hoe bereid je je als cursist nu het beste voor? We geven je graag enkele best practices voor het volgen van een online taalcursus.  

01. Infrastructuur. Kies voor de juiste devices

De juiste devices gebruiken zijn key voor een succesvolle virtuele taalopleiding. Voor geluid gebruik je best een headset, maar ook de oortjes van je smartphone doen perfect dienst. Een tablet of gsm gebruik je beter niet om een virtuele sessie te volgen; mogelijks heb je daar niet alle toepassingen die een desktop heeft, of zie slechts een deel van het scherm. Een computer of laptop met webcam is the way to go! 

02. Voorbereiding. Test op voorhand of alles werkt.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Test daarom steeds goed op voorhand of alles werkt. Heb ik geluid? Heb ik beeld? Zien de mede-cursisten van mijn groepsopleiding mij? Meld je 10 minuten vroeger aan voor je eerste les. Zo heb je voldoende tijd om de BLCC-hulplijn te bellen om jouw technisch euvel op te lossen 

Volg je echter een virtuele one-on-one les met je taaltrainer? Ook dan kun je ervoor zorgen dat de eerste les vlekkeloos verloopt! Onze coördinatoren geven je telkens mee waar de online sessie doorgaat (Skype, Zoom, MS Teams, Google Hangouts, … noem maar op) en hoe je je taaltrainer kunt vinden (uitnodigingslink, user name, meeting room ID).  

03. Punctualiteit. Kom op tijd naar de online les.

Op tijd aanwezig zijn in de virtuele klas is nog veel belangrijker in een screen-to-screen setting dan face-to-face. Bovendien zijn telaatkomers in een virtuele klas nog een pak storender voor de aanwezigen! 

Wist je trouwens dat onze virtuele klassen beschikken over een waiting room? Ideaal om kennis te maken met je mede-cursisten en een kort babbeltje aan te gaan voor de les begint. Zo maak je een virtuele opleiding bovendien ook veel persoonlijker. 

04. Communicatie. Antwoord snel en duidelijk in de online taalcursus.

Face-to-face communicatie is niet hetzelfde als virtuele communicatie. Niet alleen ontbreekt het non-verbale, het vergt gewoon een compleet andere aanpak. Als cursist moet je leren hoe je lacht, je hand opsteekt, applaudisseert, feedback geeft, … En dat allemaal in die virtual classroom en met de tools die je daar ter beschikking hebt. Jouw trainer laat je weten hoe je antwoordt: via microfoon, chat of poll. Probeer zo snel mogelijk te reageren, om te tonen dat je actief en aandachtig bent. 

05. Focus op focus. Do not disturb!

“Do not disturb”-modus on! Want tijdens jouw online taalcursus wil je zo weinig mogelijk afleiding. Waarom? Omdat virtueel les volgen een hogere vorm van concentratie vereist van jou als deelnemer. Kies daarom voor een rustige setting en schakel e-mailnotificaties uit. Ook je gsm leg je best ver van je vandaan. Je collega’s zullen niet altijd door hebben dat je les volgt (want – zoals vaak – zit je gewoon aan je bureau). Laat hen daarom weten dat je niet beschikbaar bent. Nog een extra tip? Zorg er ook voor dat je bureau netjes opgeruimd is, want a clear space equals a clear mind. 

Hebben we jouw interesse voor virtuele klassen gewekt? Wil je er nog meer over weten? Lees dan hier hoe wij de 5 mythes over virtuele klassen ontkrachtten.

Wil je ook aan de slag gaan met je taalopleiding in een online lesomgeving? Neem dan zeker contact met ons op! 

BLCC BLOG AUTEUR

Over de auteur

Jody Dewancker
Jody Dewancker

Als Account Coördinator en Marketeer bij BLCC houdt Jody zich voornamelijk bezig met het inplannen van opleidingen op afstand, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor marketing gerelateerde zaken zoals het schrijven van teksten en artikels en het beheren van de social media-accounts.